lördag 13 februari 2016

Fina fd deltagare är med och organiserar!

I år kommer Lingolympiaden vara lite annorlunda, förutom att vi kommer erbjuda elever att göra provet ute på sina skolor för första gången har vi också fler fd deltagare bland arrangörerna än förr! Filippa Frithz-Lindsten som deltog 2012 & 2013, Jacob Lagerros (2013, 2014) och Åke Wettergren (2014, 2015) är med och testar problem, koordinerar och arrangerar. Dom har alla deltagit i den internationella tävlingen och är väldigt smarta och kompetenta personer. Vi är väldigt glada att dom är med. Filippa var en del av laget från Umeå som flög ner till Stockholm två år i rad för att delta i den nationella rundan. När Jacob skulle delta första gången anlände han direkt från Arlanda med taxi från en trans-atlantisk flygresa för att göra provet. 

Om du är en fd deltagare eller lärare som vill vara med och hjälpa till att arrangera och förbättra tävlingen, ta kontakt med oss på lingo (at) ufs.se. Det behövs ofta hjälp med att testa och läsa igenom problem, ju fler (som kan vara diskreta) desto bättre!

Finalrundan i Stockholm 2014, Åke i lila cirkel och Jacob i röd.
Internationella tävlingen i Peking 2014, Jacob i röd cirkel
Filippa på internationella tävlingen i Ljubljana 2012.
Jag (Hedvig) och Roos har tillsammans med representanter för universiteten, Bernhard Wälchli, Susanne Vejdemo, Pia Nordgren, Arthur Holmer, Therese Tiedemann, Michael Dunn, Eva Lindström och många fler, drivit Lingolympiaden under flera år. Det är väldigt roligt att fd deltagare vill vara mer också!

Jag har numera flyttat till Australien för att doktorera, så jag kan inte längre vara lika behjälplig. Om du är nyfiken på vad jag sysslar med eller vill fråga något om att vara språkvetenskaplig forskare, så kan du gå hit! Jag har också, såklart, involverat mig i den australiensiska tävlingen - OzCLO.

Vänliga hälsningar från andra sidan jorden! 
Hedvig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar